غلامعلی فرج زاده؛ علی جعفری
دوره 24، شماره 94 ، تیر 1402، ، صفحه 35-54
چکیده
هویت ملی بالاترین و عالیترین سطح هویت جمعـی در داخل هر کشور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته نوجوانان از نقش رسانههای سنتی و نوین در هویت ملی و به روش پدیدارشناسی بررسی شده است که ازنظر هدف، ...
بیشتر
هویت ملی بالاترین و عالیترین سطح هویت جمعـی در داخل هر کشور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته نوجوانان از نقش رسانههای سنتی و نوین در هویت ملی و به روش پدیدارشناسی بررسی شده است که ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت دادهها از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال شهر اردبیل است. حجم نمونه شامل 17 نفر از نوجوانان دانشآموز بود که به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری انتخاب و دادهها براساس تحلیل مضمون، تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که براساس تجارب زیسته مشارکتکنندگان، شکاف بین دانش، نگرش و رفتار نسبتبه هویت ملی در رسانههای سنتی و نوین مشهود بود؛ بهطوریکه هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که رسانه غالب آنها از نوع رسانههای نوین است ضعیفتر از نوجوانانی است که رسانه غالب آنها از نوع رسانههای سنتی است. هویت ملی نوجوانانی که از رسانههای سنتی استفاده مینمایند، شکلیافتهتر، منسجمتر و واقعیتر بوده و هویت ملی افرادی که از رسانههای نوین استفاده میکنند، سیار، ناپایدار و متکثر بوده است؛ هویتی که با توجه به برخی خصوصیات، میتوان آن را هویت فراملی یا جهانی نامید. نوجوانان با مصرف غالب رسانههای سنتی سعی در پاسداشت منابع سنتی هویت ملی داشتهاند؛ در مقابل، نوجوانان با مصرف غالب رسانههای نوین خود را طرفدار هویت جهانی یا جهانوطنی بازنمایی میکردند.